تفاوت پیش خرید آپارتمان به صورت امتیاز یا سهام | املاک پاستور منطقه ۲۲

 تفاوت پیش خرید آپارتمان به صورت امتیاز یا سهام | املاک پاستور منطقه ۲۲

تفاوت پیش خرید آپارتمان به صورت امتیاز یا سهام:

تقریباً غیرممکن است که در منطقه ۲۲ تهران به دنبال خرید واحدهای مسکونی یا تجاری بوده باشید و با واژه‌هایی همانند امتیاز و سهام و مواردی از این قبیل برخورد نکرده باشید.

همانطور که قبلا توضیح دادیم امتیاز مبلغی است که فروشنده ملک علاوه بر مبلغ واریزی ، جهت نقل و انتقال واحد خود از خریدار دریافت می کند تا  جای نام  اونام خریدار در پروژه ثبت شود و اقساط باقیمانده رابه  تعاونی سازنده ملک بپردازد و ملک خود را در موعد مقرر شده تحویل بگیرد.

 حال می پردازیم به سهام:

سهام نیز همانند امتیاز جزئی از کل می باشد. یعنی میزان متراژ که یک نفر  از کل متراژ پروژه‌ای  خاص  دارد و طبق پروسه‌ای که از قبل مشخص گردیده در آخر سندی به نام او ثبت می شود و بر اساس متراژ ثبت شده در سند ،   واحدی تحویل می‌گیرد.

سهام خیلی  کلی تر از امتیاز است.

شما در خرید امتیاز از حدود چیزی که میخرید مطلع هستید ولی در خرید سهام  ، سهمی را که خریداری می‌کنید تنها بخشی از واحدی است که به شما تعلق می‌گیرد و برای تبدیل آن به واحد باید چند سهم داشته باشید.

به عنوان مثال می توانم به امتیازها و سهام شهرک چیتگر اشاره کنیم تا ملموس تر به تفاوت امتیاز و سهام بپردازیم. شهرک چیتگر ۳ پهنه دارد که البته پهنه A که تقریبا تحویل شده و از حالت پیشفروش خارج شده است. در پهنه B فروش واحدها به صورت سهامی است. یعنی متراژ واحدها از ۷۵ تا ۴۰۰ متر است که تعاونی عرضه ی واحدها را در قالب بسته های سهامی ۳۳ و ۶۳ متری انجام می دهد.

به این معنی که شما هر متراژی که مدنظر دارید باید با همین دو عدد ۳۳ و ۶۳ آن را تکمیل و تجمیع کنید. مثلا اگر یک واحد ۱۲۰ متری مدنظرتان باشد با خرید ۲ سهم ۶۳ متری می توانید به آن برسید یا برای یک واحد ۱۰۰ متری با خرید یک سهم ۳۳ و یک سهم ۶۳ متری می توانید به آن برسید. در خرید سهام، پارکینگ و انباری و مشاعات جدا محاسبه می شود و معمولا ضریب طبقات و محوطه سازی و … جدای از مبلغ خرید سهام دریافت می شود. در این نوع خرید معمولا تعاونی راهکارهایی اتخاذ می کند که شما بتوانید سهام ها را تجمیع کنید و مابه التفاوت سهام با متراژ واحد نیز قابل خرید و فروش می باشد.

و اما در پهنه C خرید و فروش واحد به صورت امتیازی می باشد. به این معنی که متراژ واحدی که می خرید از قبل مشخص است با تمام متعلقات مثل پارکینگ و انباری و مشاعات. مثلا شما یک واحد ۷۵ متری خریداری می کنید با پارکینگ و انباری با زمان تحویل مشخص و پیش پرداخت مشخص و تعداد و میزان اقساط مشخص.

پیش خرید امتیاز بهتر است یا پیش خرید سهام پروژه ها؟

اینکه کدامیک از این دو نوع بهتر است بستگی به پروژه اش دارد و البته نوع پرداختی شما. در کل باید گفت جهت سرمایه گذاری با میزان سرمایه اندک، خرید سهام بهتر است و به هر میزان که آورده اولیه بیشتر باشد تعداد سهام بالاتر می رود و نتیجتا سود حاصله نیز بیشتر. اما اگر قصد از خرید، سکونت باشد خرید امتیاز منطقی تر است چرا که در خرید امتیازی همه مراحل از قبل مشخص است و می توانید نسبت به آورده اولیه و پرداخت اقساط مورد نظر ، حساب و کتاب کنید.

در نتیجه ، نمی توان گفت سهام بهتر است یا امتیاز. همه چیز به اصالت پروژه و تعاونی سازنده بستگی دارد. سهام یا امتیاز تنها نوع عرضه می باشند و هیچیک نسبت به هم برتری ندارند. بلکه هر کدام مقتضی به موقعیت و میزان و نوع پرداختی خریدار می توانند کارآمد باشند.