خانه تا شهریور ارزان می شود؟! | املاک پاستور منطقه ۲۲

خانه تا شهریور ارزان می شود؟!

شهروند| «از پاییز امسال قیمت مسکن 30 درصد ارزان تر می شود.» ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیرعامل بانک مسکن این ادعا را به تسنیم مطرح کرده و گفته است تا پایان تابستان امسال بازار تعهدی مصالح ساختمانی راه می افتد که براساس آن مصالح ارزان در اختیار سازنده ها قرار می گیرد تا مسکن ارزان تری تولید کرده و به فروش برسانند.
از آن سمت رضا کامی، رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه گفته است که شرکت های ساختمانی ترکیه تمایل زیادی دارند که به ایران بیایند و مسکن ارزان بسازند. با این حال ایرج رهبر، نایب رئیس انجمن انبوه سازان تهران به «شهروند» می گوید: «ادعای رئیس بانک مسکن تنها در حد حرف است، زیرا اولا 60 درصد قیمت مسکن در ایران مربوط به نرخ زمین است و سود سرمایه برای سازندگان تنها بین 18 تا 20 درصد است. بنابراین اگر دولت تسهیلات و مصالح ساختمانی را با سود صفر درصد هم در اختیار سازندگان بگذارد، باز هم قیمت مسکن تنها حدود 20 درصد کمتر می شود.» این درحالی است که عطاءالله آیت اللهی، کارشناس اقتصاد مسکن به «شهروند» می گوید: «ترکیه مسکن را به صورت صنعتی می سازد و اگر بخواهد از کارگر ارزان قیمت ایرانی استفاده کند، قیمت تمام شده مسکن به طور قابل توجهی ارزان تر خواهد شد.»
کاهش 40 درصدی ساخت وساز
بازار مسکن دومین شوک خود را در دهه90 تجربه می کند. گزارش های بانک مرکزی از معاملات مسکن در اردیبهشت امسال نشان می دهد که متوسط قیمت هر مترمربع مسکن به 12.6 میلیون تومان رسیده است. رشد بی سابقه قیمت مسکن درشرایطی رخ داده که آیت اللهی، کارشناس مسکن به «شهروند» می گوید: «میزان ساخت وساز در یک سال گذشته 30 تا 40 درصد کمتر شده است.» حالا دولت درنظر دارد تا با راه …

اخبار مسکن